Педагогічна діяльність


Відділ  освіти  Царичанськоїрайдержадміністрації
Царичанська  загальноосвітня  школа  Ι – ΙΙΙ  ступенів



В.П.Кофан
С.І.Вовк


Впровадження лінгвоосвітніх технологій у процесі розвитку інноваційної особистості
на уроках іноземної мови.
∕ методичні розробки уроків  ∕













Царичанка
2017
Ухвалено районною науково – методичною радою (протокол №      від      2007р.)

Автори:   С.І.Вовк, вчитель англ. мови Царичанської ЗОШ ΙΙΙΙ ступенів.
В.П.Кофан, вчитель методист Царичанської ЗОШ ΙΙΙΙ ступенів.

Рецензенти:   Кудіна Н.К., методист районного методкабінету
Бойко Ю.І. – керівник метод. об'єднання вчитель іноземної мови
Онищенко В.О. – керівник шкільного метод. об'єднання вчитель  гуманітарного циклу Царичанської ЗОШ Ι – ΙΙΙ ступенів        

Впровадження лінгвоосвітніх технологій у процесі розвитку інноваційної особистості на уроках іноземної мови
 Методичні розробки уроків та позакласних заходів:
Посібник для вчителя. -  Царичанка: Друк. К.П. «Царичанська друкарня», 2017. –66    с.

Посібник містить практичні підходи до впровадження моделі продуктивного навчання засобами лінгвоосвітніх технологій у процесі розвитку інноваційної особистості на уроках іноземної (англійської) мови.
Запропоновані авторами форми і методи роботи сприяють формуванню в учнів комунікативної компетенції та позитивної мотивації до навчання.
Призначено для вчителів іноземної мови, керівників методичних об'єднань, студентів філологічних факультетів

.Вовк С.І., Кофан В.П., 2017
Передмова
Посібник містить підходи до впровадження лінгвоосвітніх технологій на уроках  іноземної мови та у позакласних заходах з метою створення цілe направленого позитивного педагогічного впливу на розвиток пізнавального потенціалу інноваційної особистості.
Під лінгвоосвітніми технологіями автори розуміють сукупність методів та прийомів, які мають певний алгоритм дії i дозволяють прослідити процес вивчення іноземної мови від мети до кінцевого результату. Значне місце займає розкриття потенціалу особистості, її творчої ініціативи для проведення пізнавальної діяльності, активності та пошуку. Самостійне вилучення знань та їх якісне засвоєння, підведення результатів та аналіз результатів забезпечуються на основі впровадження лінгвоосвітніх технологій. Пізнавальний розвиток проходить в ході логічних та пошукових творчих процесів і мають результативний ефект y репродуктивних та продуктивних процесах.
При розробці системи уроків та позакласних заходів  автори спираються на  положення поступового переходу по рівнях засвоєння (від початкового рівня до кінцевого); вправи розроблені у виді підпорядкованої послідовності, яка розвиває пізнавальний пошук.
Автори намагаються показати в прагненні їх діяльності втілення принципів динамічності, тобто варіативної гнучкості у визначенні змісту та форм, методів навчання; принципу ситуативності (створення в процесі навчання соціально-проблемних ситуацій, вимагаючих від учнів для їх вирішення продуктивного мислення, обміну результатами праці, узгодження інтересів, взаємодії та спілкування; принципу синергетики, проектування і саморозвиток; принципу креативності, розвиток творчої особистості, яка може приймати нестандартні рішення, здійснювати самостійний пошук, видвигати ідеї; а також принципу самовизначення, коли учень є активним, творчим суб’єктом, а робота з мовою забезпечить йому орієнтацію на самостійну активність, на пошук стратегій вивчення мови ).
Автори сподіваються, що вчителі іноземної мови матимуть змогу на свій розсуд скористатися інформацією з поданих матеріалів, реалізувати лінгвоосвітній підхід до формування комунікативної компетенції у процесі розвитку інноваційної особистості школяра.

Бінарний урок – гра 3 клас
(С. І. Вовк
В. П. Кофан)

"Magic Animal’s Kingdom "

Мета уроку:  -  активізувати вживання лексичних       одиниць по темі та гр. стр. з модальним дієсловом сan;
-  формувати навички розуміння мови  вчителя та учнів на уроці; формувати здібність спілкуватися на англійській
мові та елементарну комунікативну    компетенцію;
-        навчати складати діалоги на основі лексичного матеріалу;
-        виховувати інтерес та любов до тварин і мотивувати дітей до вивчення англійської
мови через показ його практичного застосування в життєвій ситуації.

Обладнання:   макет поїзда, річка уявна, ключики –   квитки, іграшковий зоопарк; пелюстки до квітки "Hobby"
Хід уроку

I. Розминка.
( Грає музика. Діти заходять з піснею в клас з макетом поїзда)
T1 – Good morning children!
P – Good morning!
T2  — Children you can see teachers in our classroom. They teach English too. They work at school. Today they are our guests. Let’s say "Hello to them."
T1 – Where are you going?
P – We are going to the zoo.

II. Обґрунтування навчання.
T2 – Dear children. Today we are going to have an unusual lesson. We are going to visit "the zoo"
Let’s say magic animals` Kingdom. In this Kingdom we’ll meet magic animals, and we are ready to speak about animals, your favourite hobby and seasons. But look at Svetlana Ivanivna.

III.    Ступінь актуалізації
1)      Введення в іншомовну атмосферу
Brain - storming
T1 – Well, children, I am cold and you?
Why is it cold today? What season is it now?
Do you like autumn? Why?

But shut your eyes. And you see your favorite season. What is your favourite season? (бесіда про літо)

Т1  Do you have tickets to our magic Kingdom?
No, we don’t.

T1   You’ll get when you cross this magic river and tell some words about yourself. (учні розповідають про себе та свої захоплення)
T1 – You are welcome to the magic Animal’s Kingdom and get the tickets to it (діти одержують квиткиключики, які є пропуском до наступного етапу уроку)

2)      Фонетична розминка. Мовна розминка.
Т 2  Oh, look here. These are animals.
What animals do you kite?
P.      We like big animals.
T2  Let’s name these animals. I am Captain Flint. Repeat after me.
(вчитель – капітан, який називає речення, а учні повинні  правильно повторити його за ним)

Гра "Captain Flint"
This is a bear
This is a lion
This is an elephant…

T2   What animals can you see in the zoo
I can see…
SONG
I can see a pen
I can see a hen
I can see a cock, cock, cock
I can see a clock, clock, clock

IV.    Ступінь активізації
1) Т2   Im proud of you. Clever work.
And look one surprise more
Svetlana Ivanivna is a Magician.

T1      Yes. Now I am a Magician.
And I have my magic book. Mmm… what do I want?
I want you to read my magic book. Who wants? Come here. What’s your name?
читання діалогу С.19 (підр. І.Горець "English 3")
Who likes to run in the morning? Vika likes.
-        Perform this situation
(Інсценування діалогу)

3)      Фізкультпауза
Т 1   You can read. What can you do else?
Poem: I can read. I can write
I can swim. I can bike
I can jump. I can hop
I can hop. But I can’t stop

Song: (на мелодію пісні "Я на солнышке лежу")
I can see, see, see, see, see
Green leaves in summer on the tree
I can see, I can see
Green leaves in summer on the tree

I can see the sun in sky
It is warm in summer day
It is warm, it is warm
It is warm in summer day

I can see blue sky, blue sky
Children swim and ride a bike
Children run, children play
When it’s not a rainy day

V.      Ступінь усвідомлення змісту

Методика "Асоціативна схема"
Т2  You can read. You can perform well
But what is your hobby


Кожен учень біля дошки вішає малюнок із своїм захопленням

T1  What is your mother’s hobby
(father’s, brother’s, sister’s, friend’s)

Pair Work
T 1  - Magician. I can’t understand the dialogue in my
magic book
Can you help me?
So read dialogue on page 18 in pairs
I’ll choose the best pair
(діти читають діалог в парах)
Вибіркове читання тексту С.18 (підр. І.Горець "English3")

Perform one dialogue

VI.    Ступінь рефлексії
Group Work
Complete:
1.      I like to read books. My hobby is …
2.      My friend dances well. Her hobby is …
3.      My mother likes to draw. Her hobby is …
4.      My brother plays football well. His hobby is …

Діти, уявимо себе хмаринками. Подув вітер
і несе хмарки по кругу. Побігли всі по кругу.Stop.
Вітер полетів. Знову сяє сонечко. Кожен учень
одержує промінчик сонця  і капельку дощу . Діти,
якщо вам сподобався урок, прикріпіть до нашого веселого сонечка промінчики. А сумне сонечко закрийте капелькою дощу.




Урок – лінгвістичний інсайт
5 клас
(В.П.Кофан)
" My Family "

Topic:     My family

Aim:     - encourage students to communicate on the topic     actively using pair and group works
-        develop students` reading, speaking and writing skills
-        foster the interest for learning the English language

Materials Required: a spidegram, vocabulary game "Bingo", tape – recorder, a cassette, text for reading from Student’s Book "Friends", colour cards (8)

Procedure

1.      Warming – up
1.      Song: "Good morning"

Good morning, good morning
Good morning to you
Good morning dear children
I’m glad to see you

Good morning, good morning
Good morning to you
Good morning dear teachers
We are glad to see you
2.      A Spidegram
Hello everybody! Are you OK? That’s great! Because today we are summing up the topic about your families.
Using this spidegram, please, tell me
1.      What does the family consist of ?
2.      Have you a family?
3.      Is your family big or small?

II. Oral Practice
1. Pair Work: a) Split into pairs. Ask your partner different questions about your families.
(Students practice dialogues)

T. You are doing well, kids
b) Checking
So some pairs are welcome to act out your dialogues.
(Students do this task)
T. Well – done! Great!

2.      Group Work:
T. Do you have family trees? Show them to me and to our guests.
Now split into groups № 1, 2, 3, 4
Group leaders choose the colour of your group.
(Green, Red, Yellow, White)
Now speеk in group about your families using your family trees.
(Students work in groups)
One of the guests chooses the colour of the group to answer in front of the class.

T. So, students with (Blue) card are welcome to speak in front of the class.

III. Reading
T. I’m going to play a cassette now.
Listen to the text and read it for yourselves
a)      (students listen to the text and repeat it after the tape – recorder for themselves)
b)      Pair work   - Split into pairs. Read the dialogue
-        Read the text in pairs aloud

IV. Vocabulary Game "Bingo"
Family, father, son, sister, mother, doctor, pilot, pensioner, pupil, teacher, kind, pretty, handsome, little, big.
T. Children, please, write down into your copy – books any 4 words written on the blackboard and cross them in turn if you hear them.

V. Song "I Like to play"
I like to play
I like to play
I like to study every day
I like to jump
I like to jump
I like to jump its fun

VI. Summarizing
1.      Homework – Learn the dialogue
2.      Marks






















Урок –дослідження 8 клас
В. П. Кофан
William Shakespeare’s Biography and Creative
A ctivity
Цілі уроку:
-    активізувати вживания ЛО з теми « William       Shakespeare » ;
-        розвивати навички самостійного висловлювання про життя та творчість В.Шекспіра, ознайомити з твором «Ромео і Джульетта» ;
-        сприяти в роботі з творчо обдарованими дітьми;
-        виховувати інтерес до читання художніх творів автора, до пізнання життєвого шляху письменника.

Обладнання:
Підручник, книга «1000 тем з англійської мови», портрет В. Шекспіра, карта «Great Britain», «Mind -map» та план розповіді на дошці, тести для перевірки теми для учнів достатнього рівня знань.

ХІД УРОКУ
1) Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення.
l.Aim
Teacher: The topic of our lesson is "William Shakespeare's. Biography and Creative Activity" By the end of the lesson you should be able:
1)      to use the lexical material of the topic;
2)      to participate in common conversational exchanges about the topic of today's lesson using the text and additional material.
3)      To operate facts about Shakespeare's Biography and his works.

2.A poem "About W.Shakespeare" by John Milton.

3.Warming up.
 1) Eliciting
T: What things do you associate with the topic «W. Shakespeare»? Let's make "Mind - map" (on the blackboard)




П) Practicing vocabulary.
T: Make as many sentences as you can using
         these words.

2) Основна частина уроку
1)Work in pairs Turn to each other and ask the questions of exercise 43 page -39 - 40 about W.Shakespeare.

2)Collective Story
Make up a collective story about W.Shakespeare according to the plan:
a)      English renaissance;
b)      Shakespeare's Biography;
c)       Creative Activity.

3)Group - Work. 
Situations
Group I – You are the member of the literary circle.make a report about Shakespeare’s life

Group-II- Recently you have read a book “Romeo and
Juliet” by W. Shakespeare. Share your opinion.

Group- III- Choose your favourite sonnet and recite it.

Group –IV- Test(для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень).
.
Home individual task. "Interpreter Game".
"Did you know that?" /На плакаті написана цікава
інформація із життя В.Шекспіра, яка доводиться до учнів у вигляді перекладу(додаток)
Checking up group work.

; 6)Do crosswords "W.Shakespeare".

TEST
W.Shakespeare
1.      W.Shakespeare was
a)      an American writer       c) an English painter
b)      an English writer d) a famous teacher
2.      What was the name of the theatre of Shakespeare?
a)      "Othello"    c) "The Globe"
b)      "Shakespeare"     d) "London"
3. Who wrote "King Lear"?
a)      Byron         c) Shakespeare
b)      Pushkin      d) Kipling
tg
4.      Shakespeare's first work was to look after ...
a)      dogs  b) cows
b)      horses         d) birds
5.      W.Shakespeare was born

         a)      in London
b)      in Stratford - on - c) Glasgow Avon                    d) Washington
6.      W.Shakespeare was fond of:
a)      horses
b)      mathematics        c)       history
d)      folk songs and ballads
7.      W.Shakespeare was born in a)1664 b)i564        c)1616 d)1717
8.      "Romeo and Juliet" is :
a)      a comedy
b)      a sonnet      c)       a historical play
d)      a tragedy
9.      William spent his children in
a)      London
b)      Oxford       c)       Cambridge
d)      Stratford - on - Avon
10. William studied at a grammar school and knew Latin:
a)      very well    c) so - so
b)      bad    d) not well


Додаток.   DO YOU KNOW THAT…
',... William Shakespeare was born on April 23, 1564 and. died also on this date, April 23, 1661? f John Shakespeare, the great play writer's father could not write?
... William Shakespeare left the Grammar School
where he studied when he was  13 years  old and
never went to  school again?

... William Shakerspeare travelled up to London on
foot without much money in his pocket because he
wanted  to become  an actor?

,». William Shakespeare began to work in London
holding horses of those Londoners who came to see the plays at the theatre

,, . the signatures of the greatest English men and women cover the walls and the ceiling of the room in which. Shakespeare was born?
•Ate
... William Shakespeare laid the scenes of his plays in Africa3 in Asia Minor, and in many parts of Europe, yet never left England?

Заключна частина уроку
1.      Home work
l.Task №5 "King Lear". Read and translate Shakespeare's play
p.98-100

2.Projeсt work "W.Shakespeare"

2.      Summarizing
l.What facts about the life of W.Shakespeare and his creative,
activity impressed you most of all.

2. Why are the English people so proud of their outstanding
playwright?

3.What is Shakespeare for you?










Інтегрований урок(англійська мова, географія)  9клас
                                                              С. І. Вовк

«My Native Settlement»
Мета уроку: - розкрити та охарактеризувати риси ЕГП природних ресурсів Царичанки;
-        удосконалити навички роботи з картою;
-        розвивати англ. вимову, комунікативні навички, та вміння орієнтуватися в мовному просторі;
-        показати міжпредметний зв'язок і необхідність у сучасному економічному просторі володіти географічною інформацією та англійською мовою.
-        виховувати почуття любові та гордості до рідного краю.

Тип уроку:   -   бінарний, інтегрований.

Обладнання: атласи Дніпропетровської області, контурні карти, карта України, лист іноземців, ватман, аркуші, олівці, виставка літератури.

Структура уроку
1.      Організаційний момент.
2.      Актуалізація знань учнів
Вчитель георафії: - Діти! На попередніх уроках ми з вами знайомились з ЕГП нашої держави, визначали позитивні і негативні риси. Сьогодні наше завдання дізнатися та дати характеристику ЕГП нашої області і відповідно населеного пункту, в якому ми з вами проживаємо.
(З’являється вчитель іноземної мови)
Вчитель іноземної мови:
Ta:- Good morning! I am glad to see you I think that today we’ll combine our Geography and English lessons. Because I have one thing for you. I’ve received the letter from London/ it is addressed to you (secondary school 9-B form). This letter needs to be answered immediately during these 45 minutes I am sure that you have already been interested in this. So may I read this letter to you. Who wants to translate?
(Зачитується лист – звернення до учнів класу).

London
10 Brighton Street
September, 29
Dear representatives of Priorilya!
We are foreign inventors from Great Britain. We appeal to your brain and want you, the inhabitants of Priorilya, support us.
The problem under discussion is your suitable place for building our enterprises. We offer you to use your land for economic purposes. We’ll spare no expenditures for usage modern filtering technigues to keep your region clean. We want to invest money in this commercially valuable project. We’ll invest money in this project and provide local population with a job. In such way we’ll develop the economy of your Tsarichanka region. What enterprises will be profitable in your district and where can they be placed? It’s a good idea. Let’s be partners. We’ll wait for your answer. Don’t waste time.
Enterprises Company

T – As you heard the problem of our discussion is:
 What enterprises will be profitable in your district and where can they be placed?
By the end of the lesson we must give an answer to Enterprise Company with our arguments I want you to discuss this problem according to our plan:
1.      Where do you live.
2.      The geographical location.
3.      Can you explain the name of our village?
4.      Natural conditions
5.      Economic Possibilities for rapid development.
6.      Historical facts.

Вчитель географії: Отже, як бачите перед нами цікаве завдання. Нам необхідно з’ясувати, які підприємства можна заснувати на території нашого селища, адже це являється головним чинником при виборі місця для побудови підприємства.
(відповіді учнів)
Вчитель географії: визначаємо ЕГП обл.. і селища і зразу ж виділяємо позитивні і негативні риси.
Відповіді учнів: - S= 90.3 тис. га.
-        S= 31,9 тис. км2
-        Сусідство з обл.. Полтавською, Кіровоградською, Запорізькою.
-        Царичанки на півночі обл..
-        На перехресті автомобільних шляхів.
-        Поблизу екон. Центрів.
Вчитель географії: Закріпимо ваші результати, працюючи з контурною картою.
Ваше завдання:
1) позначити англ.. мовою Дніпр. обл.. і обл.. центр.
2) Позначити Царичанку і найбл. Сусіда Полт. Обл..
3) позначити р. Оріль.
(Робота з контурною картою)
Вчитель географії: Чи виявляли інтерес іноземці до наших земель, що приваблювало в природі нашого краю?

Метод «Аналітично-ситуативне спілкування»
Вчитель англ.. мови:
T: Our native lands were magnetic during many centuries. By the way on 2004 our district soviet adopted the flag and emblem of our settlement. You can see them. They were and are the symbols of power and military glory. Two main colours are on them blue and crimson. On the blue background we can see crossed swords of white colour and warder. As we have state attributes our Priolya is rich in historical facts.

Q: Whom can our land be proud of?
We can be proud of the Cossacks who lived on our land. Speaking about Cossacks there were 8 cossacks Siches. We are proud that 5 of them were on our territory. They settled on our lands, our region and district. There were the lands of Ukrainian southern steppes. Cossaks were freedom loving people and they went away from their masters in search of better life. They organized in a military brotherhood and were engaged in fishing and hunting. And I suppose that Tsarichanka was formed in such way.

-        How was it founded many centuries ago?
Tsarichanka (from 1784 – to 1797 – Aleksopol) is situated on the right bank of the river Oril 78 km from the region centre and 42 km from railway station Kobelyaky. The population of district is more than 10.000 inhabitants.
Tsarichanka was formed in the 17 century during the time of hetman Samoilovich. The cossaks Gavrilo Salo and Oleksiy Kocherga settled there.
Later migrants from Uman and other Right – bank territories joined them. This settlement was known as Castle it suffered from Tatars.
Our lands were visited by many famous people as Suvorov. He treated after the battle in Ochakov.

-        Many Famous people visited our Priorilya. But is it connected with the name of Empress Catherine II?
There are many legends about the name Tsarichanka. One of them says that it comes from Moldavian word “Zarisina” – a field. Because the surface of our native settlement is flat.
The second legend is connected with the name of the Empress Catherine II. Tsarichanka was founded earlier than our regional centre Dnipropetrovsk, which was founded in 1776 by prince Potiomkin.
It is a real fact that the Empress Catherine II visited our lands. It was she who ruined the Zaporizhian Sich in 1775 introduced serfdom in 1883. While touring Southern Russia, Catherine II laid the first foundation stone of Cathedral, which was the beginning of a new city. And people think that she passed Tsarichanka, and this settlement was named after her.
Вчитель географії: Тепер переходимо до другої частини нашого завдання, а саме визначити природні ресурси і відповідно, які ж підприємства ми може побудувати і де їх розміщувати. Для цього клас розділяємо на групи експертів, які повинні визначити особливості даної галузі і зробити відповідний висновок для англійських інвесторів. Групи експертів будуть слідуючі:
-кліматологи
- ґрунтознавці
- геологи
- біологи
- гідрологи
- екологи

(робота учнів у грyпах)

Після закінчення роботи до плакату «Enterprise» члени груп вивішують результати своєї роботи з повідомленням на англійській мові.
Enterprise
Climate
Water resources
Biology
Soil
Ecology
Mineral resources
(Вчителі коригують відповіді учнів)

4. Закріплення знань.
Усна розповідь «My native Settlement»
-        які підприємства ми можемо побудувати на території Царичанки?
Бібліограф знайомить з додатковою літературою.
5. Підсумки уроку. (оцінювання здійснюється за кількістю зірок, які учні отримували за правильні відповіді.)

6. Д\знаписати твір-лист іноземним інвесторам «My native Settlement»




















Урокдебати 10 клас

People Speak English All Over the World’’.
С. І. Вовк

Мета: - підвести результат знань, навичок та умінь в рамках вивченої теми (вимова, активний запас фраз та мовних структур, уміння активного рецептивного мовного спілкування);
-        розвивати навички комунікативної компетенції учнів в монологічній та діалогічній мові; розвивати критичне мислення учнів;
-        спонукати учнів до активної мовної діяльності на уроці шляхом використанння сучасних засобів навчання та різних організаційних форм роботи;
-        забезпечити активну діяльність кожного учня на протязі всьго уроку, максимально збільшити час говоріння кожного учня;
-        викликати інтерес до вивчення іноземної мови.

Обладнання: комп'ютера, карта світу, карточки для письмового завдання.

Хід уроку:
I.    Обгрунтування навчання.
Т: Good morning, boys and girls!
I am glad to meet you here again. I hope you are on today and really to work hard and enthusiastically. Today we are going to talk about reasons for learning English language. And I hope this problem concerns each student of your class. Every body has an opportunity to express his or her opinion.
П. Ступінь актуалізації. Уведення в іншомовну атмосферу.
Тг At the begining of the nineties Ukraine, Russia faced an unusualproblem: some members of our government used in their reports foreign words without any translation making their language misterious and not understandable for simple people.

Problem: Do you think this way of using foreign language is not polite to those who doesn't know it perfectly well?

Do you think that foreign language influences greatly on our native language?
(Методика “Brainstorming”)

Мовна розминка
Find out the easiest way to learn a foreign language. Give your reasons.

The easiest way to learn a foreign language is.
-        to have a good textbook;
-        to have a good teacher;
-        to go to an English - speaking country;
-        to have an English - speaking pen friend;
-        to chat on the internet;
-        to phone your friends abroad;
-        to read English books and youth magazines;
-        to read labels and instruction on everything you buy;
-        to watch videos and films in English;
-        to listen to the radio and TV musical programmes.
III. Ступінь усвідомлєння змісту навчання
Т: "Do you speak English?" - with this phrase begins the  coversation between two people, who speak different      languages and want to find a common language.
It's very good when you hear: "Yes, I do" and start talking.

Can  you think of any reasons for studying English?
(за комп'ютером)


 III. Ступінь рефлексії     "Debate"
Т: And now I want you to express your opinions and give reasons for learning English and against for learning English. We are devided into 3 groups
I        group will give the reasons for learning English

II       group will give the reasons against for learning English

III     group will prepare project "English is a World language"
(методика дебатІв. Дебати - це дискусія, коли дві команда обговорюють тему на англ. мові. При цьому одна команда стверджує тезис, а друга його опроверджує. Виграє та команда, яка була більш ствердна в своїх аргументах)
Матеріали для дебатів
-        Nowadays it's very necessary to know a foreign language. Knowledge of foreign language helps us to develop friendship and understanding among people. The total number of language in the world is from 2500 to 5000. English is spoken all over the world and very popular. There is a proverb: "Knowledge is Power ". I agree it.

-        I study English, because I want to read English books of great writers in the original. I want to communicate with people from different countries, I want to understand their culture and traditions. Speaking English I can travel anywhere, because more than 1 billion people speak English. I have a pen-friend abroad. She lives in London. I have much fun writing letters to my English friend.

-        How do I learn English? First of all I read a lot. There is always an English book on my desk. I'm trying to learn few new words every day. To remember words better I put them into groups. For example: belive - believer - beliefer - disbelieve. I listen to songs in English and try to recognize the words. I have some tapes and video - tapes in English. I like to watch different satellite TVprogrames in English. I like studying English.

-        English is very popular now. It's the language of computers, science, business, sport and politics. It's spoken all over the world. It is the official language of the United Kingdom, Ireland, the United States of America, Canada, Australia. There are more than 750 million speakers of English in the world.

-        Speaking a foreign language you can read papers, magazines and original books by great writers, watch satellite TV programmes. If you like traveling you can go any where without being afraid that other people will not understand you. English is very important to find a good job.

-        Learning a foreign language isn't an easy thing. Nowadays it's especially important to know foreign languages. Some people learn language because they need them for their work, others travel abroad, for third studying foreign languages is a hobby.
Everyone, who knows foreign languages can speak to people from other countries, read foreign authors in the original, which makes your outlook wider. I study English.

-        people in 30 countries speak English as a second language

-        How popular is English in Russia? About 70 per cent of Russia students choose English as their first foreign language at school though German and French are still very popular.

-        Some British think that English spoken in the world by people of other nationalities is not real English. It's global English.
-        English is spread among the people who have other mother tongues.

-        At the moment. English is internationally recognized by the world community as one of the languages more often spoken by people in various parts of the world. It is known that English is spoken (as a first language) in Australia, the Bahamas, Canada, Eire, Guyana, the Caribbean Islands (Jamaica, Barbados, Trinidad, etc), New Zealand, the United Kingdom, the United States.

Reasons against for learning English
1.      Learning foreign languages takes too much time.
2.      English is necessary for communication with people when you are abroad.
3.      When you listen to songs in English, it's better to understand the words.
4.      If you know English, you can get information from different newspapers and from different radio stations.
5. Watching English and American films in the original is more interesting than watching them in translation.
6.      There are a lot of newspapers and radio programmes in Russia-there is no need to read newspapers and to listen to radio programmes in English.listen to radio programmes in English.
7.      When you are abroad as a tourist, the guide helps in all situations and explains everything in Russian.
8.      Most interesting films are translated into Russian.
9.      Learning English is interesting and exciting.
10. When people listen to foreign songs, they enjoy the music and they don't need words.

- Підсумки дебатів

Project "English is a World language"

Read the text. Answer the question given in the title. How many languages can a person know?

V. Заключний етап уроку.
1.      Домашнє завдання: підготувати проект "English is a world language"
2.      Висновок: "I'm very satisfied with your work today. You gave me much information about English - speaking countries and reasons for learning English.
3.      Оцінки
4.      The lesson is over. Thank you very much. Good bye. See you later.


TEXT
How many languges can a person know?
You know, of course, some people who speak more than one language.
We must not think that only great people can learn many foreign languages. In modern times, when science and technical knowledge are progressing so fast, all kinds of specialists need foreign languages in their work - teachers and doctors, politicians and actors, engineers and businessmen, and people from many other
professions.
If a person doesn't know foreign languages, if he or she must wait for translation, he can't hope to know all the news in his field. I f he can't use a computer, read the texts in English on the internet and communicate with his partners by computer, he can hardly hope to be up to date in his work.
Very soon he will be months and even years behind the times.
"But," you will say, uhow can I hope to learn so much"? I have enough difficulty learning one language".
The answer is that when we have learned one foreign language, learning a second foreign language is much easier than learning the second, and so on.
There are many people all over the world who have discovered this secret. They know that success in foreign language learning is connected not only with a person's natural talent. You must work hard to learn your first foreign language. After the first, other languages are a much easier task.















Профільне навчання

Презентація профільного гуманітарного класу

На сцену виходять англічанин, росіянин та українець. Вони щойно зійшли з пасажирського літака. В руках у них валізи, на яких відповідно написано «Київ», «Москва», «Лондон».

-        Англічанин
Друзі ! Я щойно прибув з Нью-Йорського конгресу, де обговорювалось питання про місце англійської мови серед інших мов світу. Там було доведено, що англійська мова має статус світової. Адже такі організації, як ЮНЕСКО, НАТО, ЄЕС, ООН ( та їх лідери) говорять англійською мовою. І цією ж мовою приймають рішення світового значення. Крім цього це мова, якою писали У. Шекспір, Дж. Байрон, М. Твен, Д. Діккенс, Д. Лондон і ін. І мені приємно, що я також нею можу вільно спілкуватись.

Dear friends I have just come from New York. I was the participant of the World congress, where we discussed the importance of English as the language of worlds comunication. It’s really so.  Such world organizations as UNO, NATO, UEC and their leaders speak only English.
And adopt the resolutions of their summits in English as well. Because this is the language of J. London, M. Twain, W. Shakespeare, Byron, Dickens and others.
And it’s pleasant for me to speak this language and understand the people who speak English fluently . I am proud greatly to have possibility to learn this language at our school.

-        Росіянин
А я только из Москвы. Там состоялся международный форум лингвистов, на котором отслеживались проблемы русского языка в современном мире. Оказывается в последнeе время наблюдается тенденция востребованности учителей русского языка и литературы за рубежом. Немцы, шведы, англичане, французы, финны и другие народы хотят читать наших классиков в оригинале. Они хотят прочувствовать язык Толстого и Пушкина, Лермонтова и Достоевского, Блока и Есенина, Цветаевой и Ахматовой. Это был и будет язык мирового масштаба. А Россия – одна из наиболее перспективных стран мира. Страна, за которой будущее.

-        Українець
А я щойно з чергового засідання Спілки Письменників України, де розглядалось питання як же наблизити українську мову та літературу до народної, як зберегти її «дух», її індивідуальні прикмети. Як навчитися думати по-українському і не збиватися на чуже? Рішення виявилося простим – треба уважно читати українських класиків слова, вважати на їх мову, відзначати в ній своє українське. Так стилізували українську народну мову, відзначати в ній своє, українське. Так стилізували українську народну мову Квітка – Основ’яненко, Пантелеймон Куліш, Марко Вовчок. Це і є той шлях, що ним і надалі повинна іти українська мова.
На сцену, під час останніх слів українця виходить учень. Він здивованими очима водить то в зал, то на групу туристів.

-        Учень
Ого - го – го! Ото ви мене нагрузили! Як ви можете одне одного розуміти, якщо я не зрозумів навіть українця?!

-        Росіянин
И мы бы когда – то друг друга не поняли, если бы не …
-        Українець
Якби не навчалися у філологічному класі нашої рідної Царичанської середньої школи.

-        Англічанин
Yes. Yes. This is the result of studying in the Filological form.

-        Учень
А як ви туди потрапили? І що то таке – «філологічний клас»? Розкажете?

-        Разом
Yes! Да! Так!

-        Учень
Всіх сьогодні ми вітаєм,
Хто присутній в залі цім.
І наш клас вам представляєм.
Профіль наш – гуманітарний,
Це цікаво, любий гість,
Число учнів в класі парне:
Хлопців в класі тільки 6,
А дівчат аж 18 І немає вільних місць.

Презентація англійської мови
As we England learn
We England introduce
Because our form
is like England performed

The Speaker is the head of their country
The monitor’s – the head of our form
It is impossible to live without queen
Without tutor we can’t breath

They have the Chambers in the state
We also have our groups
We learn and write, speak and translate
We want our English to improve.

And one more thing we want to tell
We learn the English grammar well
And send the English greeting to you all
Because we have no problems at all.


Поскольку мы английский изучаем,
То класс, как Англию вам представляем.
Ведь в нашем классе тоже
Все на Англию похоже.

У них делами спикер заправляет.
У нас же староста всем управляет.
Без королевы жить нельзя в стране,
Без классной мамы, словно на войне.

У них палаты там в столице,
У нас же тоже есть свой принцип .
На группы класс наш разделен,
Чтобы английский мы учили.
А главное, что мы не только лишь читаем,
Но и грамматику всю изучаем.
Английский всем мы шлем привет
Проблем с программой у нас нет.

Презентація російської мови
В нашем филологическом классе мы изучаем русский язык и зарубежную литературу. Язык – 1 час в неделю, а литература – 2. И мы не жалеем, выбор наш правилен! Ведь мы свободно общаемся с героями мировых классиков на их же языке. Знающим такой язык открыта дорога в Московский госуниверситет или в университет международных отношений. Этот язык можно услышать, а главное его поймут где еще сегодня собираются дети и внуки русских эмигрантов.
Жалко, что в неделю
Лишь один урок,
Где русский изучаем
Глубоко и впрок.
Нам бы план учебный
Взять и изменить
Тогда уж и руссистом
Можно было быть.
Узнать что в совершенстве
«могуч» как и «велик»
Пушкина и Гоголя
Прекраснейший язык
Поступить учиться
На престижный факультет
Может быть в Московский
университет.

3. Презентація   української мови та літератури
У філологічному класі практикується на тиждень 4 години літератури і 5 годин мови. Ми маємо можливість щодня заглиблюватись в таємниці слова, знайомитися з мовними секретами Білодіда,Жовтобрюха і інших мовознавців. Поглиблений курс літератури дає можливість скинути завісу з імен митців та їх торів, що замовчувалися десятиліттям. Нас вчать, як говорять, «бачити в калюжі зорі», чути до цього нечуване, бачити небачене, відчувати те, що ще ніким не відчуто.
А головне, ми розуміємось на рідному слові, відчуваємо у ньому смак туги і радості, печалі і щастя. А інколи  й іскрометного гумору.

Сценка «Іспит»



 Кооперативний урок – конференція у профільному
(філологічному) класі
С. І. Вовк
В. П. Кофан
“Keep Our Environment Clean”
Порядок організації уроку-конференції
1 .Учні розділені на чотири делегації: Вritain, the USA,
Ukraine,Russia.
2. На столах -таблички з назвами країн,прапорці
країн-представників.
З.НА грудях учнів-учасників конференції-візитки з
іменами.
4."Кореспонденти" різних видань,фотокореспондент
5.Оформлення дошки:плакати,картинки,екологічний
прапор.

ХІД УРОКУ.
1. Організаційний момент.

2.Уведення в іншомовну атмосферу.
Звучишь музыка
Ті:        The Earth is a garden, It's a beautiful place For all living creatures, For all the human race. Helping Mother Earth, We can peacefully roam. We all deserve a place We can call our home And we would like to thank you, Mother Earth.
We'd like to see you dressed in green and blue,
We want to be loved by you.

З.Повідомлення теми та мети уроку
Т1 Dear presents!
Today we'll have an unusual lesson.lt will be an international ecological conference devoted to the environmental protection.That's why we invited the ecologists from England,the USA, Russia and Ukraine to us.The correspondents of different newspapers and magazines who write about environmental problems a special photo correspondent of the newspaper "Green Peace"are present here.The guests from different parts of Ukraine are in this hall as well.And,of course,the Minister of the Environmental protection has come to us because the Ukrainian government pays great attention to the ecological problems especially after Chernobyl Disaster. You know Ukraine is the country which suffered greatly as a result of an accident at Chernobyl atomic power station and Ukrainian delegation will speak about their problems.

The main problems of our conference are illustrated here:
 I)Mankind is worried about nature pollution.
2)Ecology as a science.
3)Different ways of saving the environment. The duty of mankind is to save nature.

4.Рольова гра
Т2 Minister of Ecology.
Good day to every one. So I greet you on our land. As you know there are a lot of problems facing people on the planet Earth nowadays. The problems that demand world action are:the growth of world population,economic crises,ethnic conflicts.But the most important problem concerning the people of the whole world is an ecological one.The 22 of April is declared the Earth Day and is celebrated all over-the world.I think our conference will emphasize the desire of all countries to protect our planet and to make it the safest place to live,and turn it into a green park with lots of trees,bushes,grass and flowers.We feel troubled about polluted air and water.We know that polluted air,land and water are harmful to plants,animal and people.

Listen,I've got a massage from the Earth.
Звучишь лист-звернення Землі до молоді світу

Dear brothers and sisters,take care of me.Don't cut the wild flowers.They may all disappear.Plant a tree a year.Remember,from one oak a forest grows.lt is very simple.Never throw or break glass bottles. You damage the land.Take only what you need from me. You are my parts.So,your challenge is to restore an ecological balance and to maintain me clean and healthy for future generations.

Учасники дають  клятву вірності Землі
I pledge allegiance to the Earth,to its flora and fauna and human life that it supports.I know that our planet indivisible with safe air, water,and soil (Я даю клятву вірності Землі, флорі і фауні,людському життю ,яке вона тримає на собі. Я знаю,що наша планета-єдине ціле з чистим повітрям,водою та землею.)

Метод «Аналітично – проблемне спілкування»

 Planet Cake
P1 Dear participants of our conference.We present you a
planet cake.
Just imagine! This is our Earth.70% of it is Water and 30% is the land,5% of which are deserts?mountains,iced places.People do not live here.The rest 25% of the land are inhabited by people.We get food from only 1/32 part of inhabited land.

T2 Для образності бачення відрізати 1/32 частику і датиз'їсти.
What would happen if this part of the world were destroyed? Відповіді учнів.

P2 Only 1% of water from 70% is fresh and drinkable. The other parts are seas and oceans5water in atmosphere and under the surface.
Oh, what a luck! One of the well-known plants of mineral water is our Ukrainian mineral water plant in Tharichanka. You may taste this water.It"s drinkable. Учасники конференції смакують мінеральну воду.

Т1  Let's begin our discussion and I ask our Minister to take part in our conference.
So. the first item of our plan is "Mankind is worried
about nature pollution.I'd like the British delegation to
start.
(Представники різних делегацій висловлюють свої думки щодо важливості збереження навколишнього середовища)
Рз Great Britain. "Earth is our Home".

P4  Why wasn't pollution such a serious problem decades
ago?

 Р5   What can you say about the development of the science
ecology?

Р6   The USA.    P7  Have you such problem as air and water pollution?
What can water pollution be caused?

P8  The USA.      P9 Great Britain.

P10 Some scientists demand that Baikal should be preserved completely as a wonder of nature where others want it to be used for economic purposes.What's your opinion?
Who is right? Who is wrong?

P Russia.     P12

T2 I didn't understand. Do you think it makes sense to build factories near Baikal?Why?

Р13 We have heard that Chornobyl is a great pain of Ukraine, isn’t it?

P14       P15 – представники України

T2 Many people all over the world are concerned about ecology today.The importance of this task is pointed out by ecolcgists-scientists.What ecological problems are your countries facing?

P16     Р17    P18 -  представники України

5. Заключна частина уроку.
T1   Now look! Mother planet is showing us the warning light Be careful.To take care of the planet is to take care of your own house.

 What We Should Do To Protect Nature


















Урок – подорож у профільному класі

Christmas Traditions

ЦІЛІ уроку: Практичні: розвивати навички та вміння аудіювання. Вдосконалити лексично -граматичні навички усного мовлення з теми;

Освітня і розвиваюча: вчити узагальнювати одержані країнознавчі знання.

Виховна: Формувати культурні смаки. Виховувати повагу до історії і традицій країни, мову якої вивчаємо.

Обладнання: комп'ютери, карта гри, малюнки, казка.

Тип уроку: узагальнення знань, вдосконалення
мовленнєвих навичок: вмінь з теми.

Хід уроку
Рольова гра.   Т1- stewardess  T2 - pilot
1. Розминка. Організаційний момент.   .
( в аеропорту)
T1     Attention, Attention!'
We are glad to meet you in our air company. We wish you happy voyage with our staff. At your disposal our stewardess
2. Введения в іншомовну атмосферу.
Т2       Brain- Storming  •
I will be your assistant during our flight. We have free time before we leave this waiting hall. So let's not waste our time.
You don't mind if we speak about traditions. This period of time is very rich in many countries. But do you know that
Each country has its traditions.

-Інтерактивна технологія «Продовж висловлювання»
1) The 31 st of December is the last day of the year.

2) I read that more than two centuries ago friends did not meet on the last night of December to see the New Year in. Have you heard about this?

3) Excuse me but who are you according to the Chinesse calendar? I am for example hen.
/                 (звучить дзвінок)
It's bell for us. Let's go and take our seats.

3.      Обтрунтування навчання:
Ті      Let me introduce myself and the aim of our voyage. I'm a pilot of our company and the hours of our flight we'll spend together. We start to the country, which widely observes Christmas traditions. I wonder if you are ready, to communicate without interpreter? Let's begin our flight. Fasten your belts. Don't smoke. Don't be afraid.

T2        We are on 5000 km height. Our speed is      km per hour. Hit the buttons of your display.
4.      Основна частина уроку
Актуалізація опорних знань
А) Лексичний тренінг "Вибери правильну відповідь"
(Виконується на комп'ютері. Результат записується у таблицю.)
You'll have to pass this test, and after you finish show your results.

Шкала оцінювання
100 правильних відповідей – 116
90-80                                         10б
80-70                                           9б
70-60                                           8б
60-50                                           7б
50-40                                           6б
40-30                                           5б
30-20                                           4б
(Додаток 1)

Ті   б) Складання структурно - логічної схеми "Павучки"(Колажування)
Christmas includes different periods of celebration. Look at the word Christmas
(озвучити поняття Christmas)

Christmas
Yuletide      Chrismas Eve      Christmas      Boxing Day                Twelfth Night

В) Інтелектуальний марафон
(Подорож за картою)
Ігрове поле оформлюється малюнками з номерами. Кожен малюнок
відображає певну традицію. За допомогою ігрового кубика учні вибирають
і проходять свою дистанцію. Учні мають розказати про

Trees and Presents;  Christmas stockings!  Christmas Pudding.
Holly      Robin     Pantomime    Christmas Decoration  Candles and Crackers
Christmas flags       Christmas hats    Carol   Christmas dinner
Father Christmas(Santa Claus)     Christmas in Ukraine

T2     Do you know all the traditions of the country you are going to? 1 think you do. We'll check up now. This is our playing field. You throw this block and go on the figure the block shows. And you explain the picture. Who will be the first?
 (учні з середнім рівнем навчальних досягнень закінчують речення за картками) (Додаток 2)

5. Опитування підсумок
Ti       We are approaching London.
I see you are ready to meet Christmas in England. Our plane is landing. And what about New Year. Tastes differ. And all people prefer their own way of celebration of N.Y. What way do you prefer? At last we are in London. Prepare for custom - house examination .(Додаток 3)

Додаток 2
Complete the sentences
1.      In England New Year is not as widely celebrated as
2.      Some people ignore it completely and ____________as usual on
New Year's Eve.
1)      At midnight the radio is
2)      Every one can hear the chimes of _________________-and say each
other
5.      The most common way of celebration is
6.      The first Christmas tree was decorated by________________in
7.      People began to______________the evergreen tree and_________presents to
each other.
8.      Christmas is the_______________holiday in Britain.
9.      British people celebrate Christmas with
10.    On Boxing day peoрle  visit or go to the
Додаток 3
Test (компютер)
1. The beginning of new Russian calendar was:
a) In 1700
b) In 1699
c) 1917
d) In 1991
2. On 31 sf of December people get to gather:
a) To celebrate an independence day;
b) To wish one another a happy New Year;
c) To discuss different problems;
d) To watch TV.
3. The world January is derived from Junus:
a) the Roman god of war;
b) the Roman god the doors;
c) the Roman god of peace;
d) the Roman god of love.
4.      New Year in England is celebrated
a)      as widely as in Ukraine;
b)      not so wideky as Christmas;
5.      January 1 sf as in Ukraine;
a) is not public holiday;
b) is  a public holiday;
6. Who decorated the first Christmas Tree?
a) Americans
b) English Prince Albert
c) Martin Luther in Germany
7. English people celebrate Christmas
a) on the 25th of December
b) on the 7th of January
c) on 1st of January
8. Christmas stockings are for
a) putting presents into them
b) wearing them
c) putting them on the Cristmas tree
9. What is holly?
a) a Christmas pudding
b) a coin
c) an evergreen plant.
10. People think about robin as a Christmas bird because
a) they like this bird
b) postmen brought Christmas cards and had bright red coats.
Позакласна робота

ENGLISH LANGUAGE WEEK

 Monday
‘ Mr. Know – All Day’’
1 Opening Ceremony
2 English Lesson
3 Start Marathon  "I Know English"      4-5 Forms

Tuesday
 "Poem Day"
1.      Inform Dijest "English Speaking Countries"    5-8 Forms
2.      English Lesson "William Shakespeare"   8 "A"
3.      Composition Contest "Why is it necessary to learn English?"
10 Forms
4.      Creative Translation of English Poems"     6 Forms

 Wednesday —    "Laugh Day"
1.      English Party "The World Around me"    2-3 Forms
2.      English Balda

Thursday —     "Music Day"
1. "Hit Parade Fan Albums"
Friday - "Your Majesty, English Day"
1.      Brain Ring     11 "A", 11 "B"
2.      English Party "Discover Great Britain" 7-8 Forms

Розробки позакласних заходів з англійської мови

Англійський вечір для учнів 2 – 5 класів «Happy English
Звучить музика "Happy English"

Teacher: Good morning, dear children. Today we have English Party "Happy English" at school. We'll sing songs, recite poems, show you plays and English traditions. So, let's start.
Виконується пісня "Viva англійський"

T: Do you speak English? Children: Yes, we do.
T: Let's sing song . "Do you speak English?"
Виконується пісня "Do you speak English?"

T: The pupils of the 5th form have prepared for you the play "Three Bears".
П'єса "Three Bears".

T: What is the favourite toy of American kids?
Ch: Mickey Mouse.
T: You are right. Meet Mickey Mouse.
На сцені з'являється дівчинка із м'якою іграшкою "Mickey Mouse", яка описує її зовнішність.
Гт Mickey Mouse. My face is round. My eyes are big and dark. The ears are long. My mouth is big and my lips are red. The arms and legs are short. I have a short black tail. I've got a red dress, yellow gloves and blue shoes on. I have a red ribbon in my hair. I think children like me
T: Now listen to the song
Виконується пісня "Do, Re, Mi" із кінофільму "Небесные ласточки".

Т: There are many traditions in English. One of them is to sing Christmas carols.
Виконується пісня "Jingle Bells".

T: Do you like to sing songs?
Ch: Yes, we do.
T: Let's sing "I Like to Read" all together (виконується пісня)
I like to read
I like to play
I like to study every day
I like to jump
I like to run
I like to play
It’s fun!

T: Now meet the play “A Turnip”. The pupils, the 5th form, welcome to the stage!
Казка “A Turnip”.

T: Children! Do you like to recite poems?
Ch: Yes, we do.
T: so, let’s begin.
Учні 2-х класів декламують вивчені вірші:
Good morning, good morning
Good morning to you.
1, 1, 1 Little dogs run
2, 2, 2 Cats see you
3, 3, 3 Birds on the tree
4, 4, 4 Cats on the floor
1 balloon
2 balloons
3 balloons, more
4 -“-“-
5 -“-“-
6 -“-“-, stop
7 -“-“-
8 -“-“-
9 -“-“-, 10
Let’s count balloons again.

Учні 3-х класів:
I see a pen on the desk
I see a hen at the door
I see a clock on the bench
I see a cat on the floor.

Учні 4-х класів:
I’ve got 10 little fingers
I’ve got 10 little toes
I’ve got 2 ears
I’ve got 2 ears
And just 1 little nose

T: How are you, children?
Ch: I’m O.K/ (I am fine. I am good)
T: But one pupil is not good. Every time he is ill.
Інсценується пісня «Every time I have a headache
Інша група дітей співає пісню.

T: And at last you’ll see the play “Cinderella”.
Дітям показується казкаПопелюшка”.

T: Do, you like the concert?
Ch: Yes, we do.

T: Thank you. See you tomorrow then. Bye!

























Англійський вечір для учнів 7 – 8 класів
Discover Britain

1) Tell me, I forget;
Show me. I remember;
Involve me. I understand.

Пісня «Знать язык»    Мотив «Вива» Киркорова
Знать язык по жизни важно всем
Нынче он —решенье всех проблем
Пара фраз — и договор готов
В любом краю шести материков
Вдруг ты поедешь в Гарвард учиться
Иль отдохнуть решишь ты за границей
Знать язык важно теперь
Он решенье всех проблем
Припев:
Вива английский!
Вива наш русский, и украинский
Вива украинский, вива наш русский и английский.

We live in the 21st century. Nowadays it is very important to know a foreign language. Knowledge of foreign language helps us to develop friendship and understanding among people. The total number of languages in the world is from 2500 to 5000. English is spoken all over the world and very popular. "DO YOU SREAK ENGLISH?" - with this phrase begins the conversation between two people, that speak different languages and want to find a common language. We greet everybody who came to our open party. We hope you are the lovers of English. And today we can say "Your majesty English Language!"

Ваше величие язык английский Сегодня всем мы говорим И знать его обязан каждый И 21 век готовы встретить с ним

PI. Good - evening ladies and gentlemen! We are glad to see you at our open party, today let's discover Britain together.

Р2. Dear guests! Welcome to our party. This is an epigraph. I hope that our students will do their best to show the knowledge about the UK. Now I'd like to introduce our guides.

P2. The UK is an island state. The two main islands are Great Britain and Ireland. Northern Ireland and the independent Irish Republic are there. The two islands are separated by the Irish Sea. The UK is separated from the continent by the English Channel. Once the British Isles used to be a part of the continent. The UK is also washed by the Atlantic Ocean in the north and the North Sea in the east. Everyone who was born in Britain is British. People from England are English. People from Scotland, Wales or Northern Ireland are not English. They are Scottish or the Scotts; Welsh and Irish . People from the Scotland and Wales don't like it when they are called English.

Британия - огромная страна.
Или Объединенное королевство она.
Шотландия, Уельс и Англия.
И еще одна страна - Северная Ирландия.

РЗ. Ladies and Gentlemen! Let me begin our party! The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (the UK) is the official name of the state which is situated in the British Isles. Thus, "Great Britain" is often the same as "Britain", or "the United Kingdom", or just "UK". It consists of four, countries which are England, Scotland, Wales and Northern Ireland. You can
see them on the map. Their capitals are London, Edinburgh, Cardiff and
Belfast.

Комфортабельные острова приглашают всех желающих стоит лиш Ла - манш нам переплыть и London City приглашает вас.

We are proud of our Englishmen.
We invite the Englishmen from 8 – B. They sing a merry song.

РЗ.Моге than 56 million people people live in live in Britain. Many of them live in big industrials cities like London. Manchester and Liverpool, for example, are big industrial cities in the centre of England. But foreigners are often surprised by the fact that much of land in Britain is open country. There are many lonely hills, quiet rivers, deep lakes and just farmlands especially in the south of the country.

56 млн. людей в Британии живет. Они, конечно, же Британцы. Во всяком случае, если ваш английский достаточно хорош, вы можете понять, что вокруг вас только иностранцы.

PI. Everyone in Britain speaks English. But in some parts of Scotland and Wales people  speak different languages as well. The Welsh are especially proud of their language. They like to speak Welsh, to sing songs in Welsh Everyone in the UK speaks English but they all speak it differently.

Язык английский Знать нужно всем
-Он решенье всех проблем.

I’d like to listen to a beautiful poem about English people
The English
They dress in what they like;
They are interested in sport;
They partake in all activities
If they think ought
They all succeed in doing
Their job in five short days,
Which leaves them the two longest ones
To spent in different ways.
They some indulge in gardening,
Or walking in the rain.
And some delight in cricket
Or in riding in the plain.
In spite of what }s around him,
The average Englishman
Does crosswords in the newspaper
In pencil - if he can.
Involved in any accident
The English take a pride
In being unemotional:
They take things in their stride.
In any circumstances -
Whatever they may be -
The English solve their problems
With an Enelish CUP of tea.

P2.English - is a beautiful language. We can recite poems, sing songs and dance listening to English melody.
Meet mister Twix from 7-a. And of course 7 - с form will help them.
(инсценирование стихотворения “Can I Speak”)

РЗ. Let' us continue the topic. We want to take you on an exciting journey through the whole country from Scotland and Northern Ireland to England and Wales. We'll begin our journey with England, the largest part of the UK. PL London, the capital of the UK, and such historical cities as Windsor, Dover and Brighton are situated here. When people travel to Britain by sea or air they usually arrive in the Southeast, for this is where the main passenger ports and airports are. Heathrow Airport, one of the world's busiest airports is about 33 km west of central London.

Приехав в Лондон, быть человеком среднего достатка, здесь совершено бессмысленно, не столько из - за высоких цен на все, сколько из - за бесконечного, сводящего с ума, числа возможностей их потратить.

РЗ. I'd like to tell you about London. It is a very large and old city. It is the capital of England, the capital of Great Britain and the capital of the UK. It is the largest town in the Europe and one of the oldest towns of the world. There are many places of interest in London. The oldest part of London is called the City. For almost 2000 years the City has been the centre of commerce and finance of the country. The most fashionable and the most expensive part to live in is the West End. It is situated between the City and Hyde Park. The City and the West End are the heart of London. The House of Parliament with Big Ben, Westminster Abbey, the National Gallery and many theatres and good shops are in West End.

Лондон - огромный старый город. Это столица Англии, столица Великой Британии и столица Обьединенного королевства. Самый большой город в Европе и один из самых старых в мире. В Лондоне много достопримечательностей. Сити - центр финансовой жизни Лондона. Самая дорогая часть Лондона - это Вэст Энд. Парламент, Вестминстерское Аббатство, Национальная галерея и много театров, магазинов именно в Вэст Энде.
the s
Meet the s ong of all ages, it is “Titanic

P1 I want to tell something about the famous Liverpool four. The Beatles, the first really important British pop group was formed by John Lennon, Paul McCartney, George Harrison and Ringo Starr. They came from Liverpool, a town in the north or England. The Beatles had their first hit record in 1962. They gave concerts in Germany and America where they had even greater success. After 1965 the Beatles worked mostly on films and albums.
     
 Послушайте об известной четверке из Ливерпуля. Биттлз, первая Британская поп - группа. Образованная Джоном Леноном, Томом Моккартни, Джорджем Хорисономи Ринко Стар. Они из Ливерпуля, города на севере Англии. В 1968 году выпустили свой первый хит. Они давали концерты в Германии и Америке, где имели большой успех.

P2.In the sixties they created successful records and interesting films. The Beatles were very popular especially with the youth. Beatlemania was the world used to describe the reaction of fans all over the world. In 1970 the group split up.

Биттлз были популярные в основном среди молодежи «Битлмания» -таким словом списывали реакцию фанатов этой группы. В 1970г. -группа распалась. Песня «Yesterday» одна из самых популярных песен группы.
Jonh Lennon and Paul Mc Cartney
Yesterday,
All my troubles seemed so far away,
Now it looks as thought they re here to stay,
Oh, I believe in yesterday.
Suddenly,
I’m not half  the man I used to be,
There’7s a shadow hanging over me,
Oh, yesterday came suddenly.
Why she had to go I don’t  know, she wouldn’t say,
I said something wrong, now I long for yesterday.
Yesterday.,
Love was such an easy game to play,
Now I need a place to hide away.
Yesterday,
Love was such an easy game to play
Now 1 need a place to hide away
Oh, I believe in yesterday.

P3. Now, let me introduce you SCOTLAND THE BEAUTIFUL. There is a good saying: He who has not seen Scotland does not really know Great
Britain. Scotland is a country in the United Kingdom to the north of England. Its symbol is a thistle, its patron saint is St. Andrew. Scotland is well known to the world for its national costume, the kilt. As you can see, our guests from 8-a form are dressed like Scottish.

Шотландия - прелестна
И тот, кто в жизни не видал ее
По - настоящему не знает и Британии.

Дефиле
Т:А cейчас к вашему вниманию показ моделей лучших дизайнеров из Шотландии.
-        Только самые лучшие и современные дизайнеры делают такую
одежду, в которой все непосвященные будут, принимать вас за простого и свойского «парня». Но поразить вы, естественно, хотите посвященных.

-        Последний писк, это, когда все, что на вас надето было приобретено в самых изысканных бутиках однако центральный элемент гардероба — куплен в лавке секонд - хэнда на рынках Портбелло или Кэмдэн. Там, кстати, можно купить вещи из коллекций знаменитых кутюрье 60 - ых или 70 - ых годов, а можно и шинель капитана ВМФ СССР, вместе с коpтиком, если захотите.

-        Наши друзья, поверх рубашек от Гальяно носят весьма потрепанный
кожаный плащ в стиле сыщиков из черно - белых голливудских фильмов.

P3.We liked how you danced, sang songs, recited poems. But do you know that G. В is the country of great literature. Many children's writers wrote many
tales in English. Do you know English tales? And you?

P2. Now I'll read short pieces from some tales and you'll say from what tale
each passage comes. Are you ready?

PI. Soon the  wolf came up to the house. He knocked at the door and said:
"Little pig, little pig, let me come in."
The little pig answered:
"No, no, by the hair of my chinny chin chin ."
"Then I'll huff-and I'll puff, and I'll blow your house in."

P3.What tale is it, guess! This is "Three little pigs"

Meet our three pigs from our school

PI .One more! Her mother put the things in a basket. "Don't run", she said or you may fall down with you basket. But don't go too slowly or you will be late. Just go quickly and carefully. And don't talk to any strangers you may meet".
"I will do just as you tell me mother"- said the little girl and she put on her red cap and left the house.

P3. What tale is it. It is Red Riding Hood
.- Dear aunt help me to get to the king's party. I'll help you, my baby, but remember when the clock strikes twelve you must be at home, otherwise all you things will overturn Your carriage will become a pumpkin, horses - will be rats and you will become poor and clumsy again.
This tale you know. We have our wishes, to meet a handsome Prince as Cinderella did.

So meet today our Cinderella from our school

P2. Every country has its own traditions and customs. In Britain traditions play a very important role in the life of people mostly because the British are very conservative. They are proud of their traditions and keep them carefully.



Каждая страна - новый мир, мир своей культуры и традиций.
Великобритания не исключение.

РЗ. Today we are going to present you some of the most popular English traditions.
The pupils of the 8-d form will tell you about Pancake Day

Tl: Attention! It's high time to choose the queen of our English party. I want to invite the representatives from each form on our stage. You'll have a quiz. The first winner will be the gueen. The second winner will be the princess. The third will be the baroness. Good luck for all.
1.      What is the capita! of G. B
. a) Cardiff; b) Dublin c) London
2.      There are two days a week when British children do not go to school:
a) Sunday and Monday; b) Friday and Saturday; c) Saturday and Sunday
3.      The country Motherland of Vinnie - the Pooh a) England b) France c) Ukraine
4.      Which of thes cities are in G. В a) London b) New York c) Oxford
5.      The Beaties came The Beatles came from a) Liverpool b) Manchester c) Oxford
6.      What language do the people speak in G. B. a) German b) English c) French
7.      Which holiday is on the 25th of December
a) Christmas Day b) New Year c) Mother's Dav
8.      What is the official name of the country, whose language you study? a) Great Britain b) England c) the United Kingdom of G. В and Northern ixeiana
9.      What is the main river of England ?
a) the Mississipi. B) the Thames c) the Volga
10.    What is the richest part of London? a) Westminster b) West End c) East End
11.    What is Jack London?
a) English writer b) American writer c) Russian writer
12.    Where is Big Ben?
a) in London b) in Manchester c) in Liverpool
13.    What is the national English spon game? a) basketball b) football c) tennis
14.    What is the most popular Beatles song? a) Jingle Bells b) Yesterday c) Titanic
15.    Who lives in the East End?
a) rich people b) poor people c) business men

P2.1 think that this party was very interesting and beautiful. And for this holiday we must thank our teachers.

P3. Today we say good-bye. But I think that we'll meet soon at Our English Language Week.






Брейн ринг для учнів 11класу «London»

T:I guess that you know everything about London.That’s why our meeting will be devoted to the competitions "Brain Ring'' in which two teams will show their knowledge in the history of England (especially London), the sights of London and in some
interesting facts from the life of British people,
I want to tell that both teams are strong and of great erudition in these questions. Let's say not a competition but simply a friendly meeting.
And I invite the teams on the stage. The team of the 11th from

"Dozen lovers".
1.      The first number is the Capitan of the team. She enjoys English very much and she is going to improve her Engilsh after finishing school
2.      Number 2 – She is bright in retelling English text.
3.      Number 3 – She possesses a great sence of humour.
4.      Number 4 -  He is fond of listening English jokes.
5.      Number 5 – He is strong in grammar and always does grammar tests with excellent marks.

The team of the 10th form “Erudite”
1.May be she is a future English teacher.
2.She is strong in Physics.
3.She is the winner of our school mathematical olimpiad.
4.He is fond of football very much but nevertheless he likes totranslate English texts.
5.A brilliant actor of the 10th form.

Now listen to the rules of our game:
1.I give you a question and you have 1 min to discuss it.
2.      When you have an answer, the Capitan must raise his hand.
3.      Only one member, pointed by the Capitan., may give an answer.
4.      If two captains raise their hands simultaneously our jury will pay attention on the correctness of your answers.
5.      We'll play two rounds up to 6 points.
Then our jury'11 define the winner of our game.
Let's greet our jury, which will control our game. They are.
-        The English teacher of the secondary school of Tsarichanka.
-        The inspector of our district educational department.
-        Assistant of director and the English teacher of the secondary school of Tsarichanka.
Both teams are ready. That's why we start.

1.      Why is the English policeman called a bobby? Answer: this name comes from the first name of Robert Peel who was the founders of English police in the 19   century.

2.      What is the commercial century of London? Answer: the City.
3.      What are the main districts of London?
Answer: London consists of four parts, They are the City, the West End, the East End and Westminster.

4.      When did the great fire of London take place?
Answer: in 1966 the Great Fire of London broke out. The fire not only wooden scorched almost the whole City but even stone buildings were burnt down.

5.The White Tower is a famous part of London Tower. What is it famous for?
Answer: it is the oldest part of the Tower of London This Tower was built in 1078 - 1800 for William the Conqueror. The White Tower was a prison in the past now it houses a famous collection of Armour.

6. What signs are there which indicate when Parliament is sitting i
Answer: All the time Parliament is in session a flag flies on the top of the Big Ben tower and at tar dark a light burns over the clock face of Big Ben,

7.      What is the annual sporting event, which takes place on the river Thames?
Answer: the annual Boat Race between Oxford and Cambridge universities on the river Thames is one of the most popular sporting events of the year.

8.      What is the residence of the British sovereign?
Answer: Buckingham Palace London residence of the British sovereign.in 1761 George 3 bought the place for this wife. Since then it is
known as "queen's house".
Queen Victoria was the first sovereign to live there.
When sovereign is in residence the ceremony of changing of the guard takes place daily,

9.      Here are the names of some places of interest in London. Do
you know where they are?
a)      Nelson's Column?
b)      Speakers Corner?

10.    Why is Piccadilly Circus called the center of London?
 Answer: Many people think that it is the real center of London because it not only central but also the heart of London's entertainment world where we find most of London's best known theatres and cinemas.

11.    What is the population of London?
Answer The population of London is more than million people.

12.    What is another name for the Houses of Parliament in
London?
Answer: Westminster Palace.

13.    What is the name of the hell in the clock tower of the Houses of Parliament and after whom is it named?
Answer: 1858. The man in charge of the building was Sir BENJAMIN HALL. HE WAS VERY TALL AND WORKERS AND HIS FRIENDS CALLED HIM BIG BEN.

14.    You know that Trafalgar Square is one of most beautiful places in London. Its main feature of course is the monument known as Nelson s Column.
Why was Nelson's Column named so?

15.    In what part of London are most of the big stores Situated?
Answer: Most of the largest shops are in or near the West End.

16.    Where is the Poet's Corner? Whose names does it
recall?
Answer: In Westminster Abbey it contains the busts of and monuments to poets and writers died here and in other places.

11.      What is a natural boundary between the West End and the East End of London?
 Answer: the Thames is a natural boundary between the West End and the East End of London

18.       Name the national flower emblems of
a) England;
c)       Ireland;
d)      Wales;
Answer: the rose - England; the thistle - Scotland; the shamrock - Ireland; the daffodil - Wales.
19.    How many faces have the clock (Big Ben)? How much does it weight?
(4, 13 tones)
20.    What place in the center of London is frequented by marches and demonstrators?
Answer: Trafalgar Square.





























Зміст
Передмова……………………………………..3
Бінарний урок – гра у 3 класі на тему «Magic
Animals Kingdom»…………………………………...4
Урок у 5 класі на тему «My family»………………...10
Урок – дослідження у 8 класі з теми «W. Shakespeare. Biography and Creative Activity»…………………….14
Інтегрований урок (англійська мова, географія) у 9 класі з теми «My native settlement»…………………20
Урок – дебати в 10 класі з теми «People speak English all over the world»…………………………………….27
Профільне навчання
Презентація профільного гуманітарного класу……35
Бінарний урок – конференція в 10 класі на тему «Keep our environment clean» ……………………….41
Урок – подорож «Christmas traditions»……………..47
Позакласна робота
План тижня англійської мови ………………………53
Розробки позакласних заходів з англійської мови:
Англійський вечір для учнів 2 – 5 класів «Happy English» ………………………………………………54
Англійський вечір для учнів 7 – 8 класів «Discover Britain» ……………………………………………….58
Брейн – ринг для учнів 11 класів на тему «London»70
















































































































































































Немає коментарів:

Дописати коментар